fredag, februari 24, 2006

"Flitens lampa lyser över Kina"

Jag har inte skrivit något om politik på den här bloggen förut... eftersom jag tänkte att det här skulle handla om surf, fest och annat skoj i livet... Men fan! Att leva är att tänka (eller tvärt om som talespråket säger)... människor måste ha värderingar och ta ställning! Allt vi gör har en politisk inramning... sen kanske vi drar olika slutsatser! Men jag respekterar en propagandist från Timbro mer än en likgiltig person.

Varför skriver jag om politik nu då? Jo jag har sällan blivit så upprörd som i morse när jag såg En bok - en författare på Svt 24.

GLOBAL UTMANING - Så blir också Sverige en vinnare (Läs recension på Aftonbladet.se) är en bok av Folkpartiets Lars Leijonborg... Lars har rest runt i Indien, Slovakien och Kina - "Världens mest dynamiska tillväxtregion" - för att sedan skriva en bok som ska hjälpa Alliansen - genom att göra oss Svenskar oroliga (och som vanligt säga att vi är för lata) - att befria Sverige på LIBERATION DAY 9/17.

Se filmen producerad av Folkpartiet där Leijonborg berättar om "Turboglobaliseringen", hur många som lever med europeisk standard, och hur köpsugen den nya medelklassen i Kina är. "Intresset för att skapa sig ett bättre liv genom kunskap är enormt."

Han nämner en gång - liksom i förbifarten – att Kina är en Diktatur men säger absolut inget om den rovdrift bl.a. Sverige bedriver där (Rapport från tomtens verkstad, Looking for a quick fix). Inte heller sägs någonting om den miljöförstöring som är så katastrofal inte bara för Kineserna men som också antagligen är ett större hot mot det ljuva livet i Sverige än att Jobben flyttas ut.

Att ett land är en Diktatur är en bagatell enligt Lars så länge det finns tillväxt (företagsledare och Världsbanken ser ofta stora fördelar med totalitära stater). Att det i Kina är vanligt att unga kvinnor utan fackliga rättigheter bor i fabriker och jobbar uppåt 20 timmar om dagen mer än 300 dagar om året vet han väl inte om. Jag hoppas att han inte vet det! Hur vidrig får man annars vara.

I Partiledardebatten på 4:an i veckan diskuterades också Globaliseringen. Då gjorde Lars reklam för sin bok och sin receptlösning. Ingen utom Göran nämnde något om eventuella problem som kan uppstå någon annan stans än i Sverige. Göran sade sig vara bekymrad över just det han kallade "Rovdriften". Men eftersom Göran har jobbat hårt på att få vapenembargot mot Kina, som instiftades efter massakern på Himmelska Fridens Torg, upphävt. Vet jag inte om jag tror på hans Empati... En rolig detalj med detta är att just Lars Leijonborg väl var den som riktade starkast kritik mot detta (svenskafreds).

Lars avslutar filmen med: "Hur ska Sverige klara konkurrensen? Är vi så välutbildade? Är vi så flitiga? Är vi så företagsamma?".

Han säger sig ha ett Recept i boken (Det vanliga: Vi ska ha bättre skola, studera hårdare, sluta fuska och lata oss och starta fler företag.) men berättar kort i filmen vad vi inte ska göra: "vi ska inte sänka våra löner, vi ska inte dra ner på miljökraven, vi ska inte rusta ner välfärden"...

Mitt korta recept, som såklart borde utvecklas men jag vill ju inte skriva om politik. Vi måste förbättra "deras" löner, Vi måste förbättra "deras" arbetsvillkor, höja "deras" miljökrav, bygga ALLAS välfärd...

Powered by Blogger Weblog Trackback by HaloScan.com