tisdag, juli 10, 2007

Finbesök från Estelí!

I helgen var Diana och barnen på besök i Managua! Barnen hade räknat ner dagarna och var lagom uppspelta och halv tolv på kvällen fick vi påringning av grannarna om att de ville sova. VI fick tillsägelse av grannarna att va tysta! För er som inte varit i Nica kan jag säga ljudnivån alltid är väldigt hög överallt. Visserligen går folk och lägger sig tidigt och är uppe typ 6 varje dag, men ändå.

Bilen bar av full med hundar och barn. Kärleksparet Laysa och Zimba var överlyckliga att vara tillsammans och skrämde livet ur folk på stranden när de rullade runt i ett sandmoln. På söndagen var det stillsammare ända till en riktig olycka höll på att ske. Edgar (mellanpojken på 12 år) tog sig ut för långt i lagunen vi var vid (Diana är jämt på honom men han är helt vild och lyssnar inte) och höll på att drukna. Jag mindes knappt vad som hänt efteråt men jag slängde mig visst ut i vattnet och simmade in med honom. Jag kom mest ihåg att jag var rädd att jag skulle dra ner honom i vattnet när jag simmade. Mitt hjärta klappade i 10 minuter efteråt och Edgar höll sig i skinnet resten av dagen. Det är inte många barn som lär sig att simma och många kan inte simma i vuxen ålder här.

Det var sorgligt att vinka av dem på söndagen. Det är mysigt att bo ihop en stor familj och bara hänga. Är lite avis på alla stora familjer här i Nica. Det är bara att vi sätter igång säger Johan... Ojoj då känns det ändå läskigt helt plötsligt. Men det är otroligt vad det ploppar ut barn. Man kommer att känna en hel del som har barn när man kommer hem till Sverige.

Har köpt en stor uppladdningsbar campinglampa i dag för det skulle vara strömavbrott varje kväll i veckan. Men än så länge har vi klarat oss. Och på onsdag kommer mamma på besök. Ska bli kul att visa henne allt och se hennes reaktioner på allt. Hon kan bli så otroligt förvånad över nya saker och andra tradtioner. När vi var på Sicilien kommenterade hon varje kväll hur sent italiernarna äter och hur många rätter de egentligen kunde äta. Fast sen var Johan förstås lika förvånad varje dag över att mamma säger middag för lunch och normalt bara äter en varm måltid om dagen.

Jag har förresten gått med i Facebook. Trodde aldrig att jag skulle vara med i något slags community men jag är rätt fast måste jag säga. Det är kul för man tar upp kontakten med gamla vänner och kan hålla koll på vad bekanta gör utöver de man vanligtvis hörs med. Känner mig grymt uppkopplad nu.

Vi kommer till Sverige 11:e augusti och är hemma nån månad!

Powered by Blogger Weblog Trackback by HaloScan.com