måndag, december 25, 2006

Jul vs. Navidad!

På gatanEn Julafton med många skepnader och faser! Det började som en vanlig julafton, fixa och dona, baka lussekatter. OK, bakningen kanske något man har avklarat innan och inte står med på själva julafton, men inte jag inte. Hade handlat med Diana någon dag innan och inhandlat genomskinliga påsar med nåt vitt i som såg ut som kokain men som Diana försäkrade mig om var mjöl. Så på julafton kände jag mig som tomtemor och stod och i köket och nynnade på julsånger och såg framför mig hur jagb jöd på gyllengula, svenska lussekatter. Vi hade tom. laddat ner lite traditionella jullåtar dagen innan (fick ner Carola också, men där går gränsen egentligen - står inte ut med hennes blida röst). Johan hade köpt med jäst och saffran så jag tänkte att det kan ju inte gå fel, men jag rörde och rörde men det blev bara en enda sörja. Efter ett smakprov insåg jag att det 15 dl vanliljsocker jag rört i och inte mjöl. Redan där började den svenska traditionella julens stjärna svajja...

Men när Diana och barnen kom blinkade granen och barnen kastade sig framför tv:n för att se tecknat och jag och Diana började pimpla glögg ute i köket. Johan var mannenn i huset och drack öl och fixade lite godis till ungarna. Sen tyckte jag att det inte var bra att spä på machokulturen med att vi kvinnfolk skulle stå i köket och han dricka bärs och satte Johan i arbete i köket. Vi återgick dock till de gamla fina traditionella rollerna när Johan gick och köpte tidningen och kom tillbaka som tomten från norr med julklappar i säcken.

Efter julklappsutdelning lämnade vi vårt försök till en traditionell jul och övergick till något mycket roligare! Ute i Dianas "barrio" var stämningen hög när vi kom och det ven om öronen av smällare och raketer. Barnen blev ännu mer till sig när Johan drog fram kameran och skulle fira av de finaste raketerna. Johan posade med barnen och mitt i det fina kodakögonblicket kommer en "mariposa", smällare som flyger, i deras riktning och man fick hjärtat i halsgropen och hur julen slutade i katastrof. Men den flög emellan dem och den lilla flickan som fotade och alla kunde pusta ut och fortsätta tända smällare och raketer, barn såsom föräldrar. En mamma tyckte att en rolig lek var att se vem som kunde stå närmast smällaren. När vi ätit middag vid halv tolv, var det dags för vild reggeaton på dansgolvet för barn och vuxna. Damn vad svårt det är att gå ner på knä, svänga på rumpan och hålla balansen! Måste träna upp benmusklerna för att klara det där.

Sammanfattningsvis kan jag säga Navidad i Nicaragua är något mer crazy och vinner helt klart framför julbord och tomten. Man får bara vara beredd att ta lite risker och akta sig för smällare och kycklingar (lilla Laysa fick sig ett nyp, alltså jag menar blev biten av en kyckling i huset vi firade i).

Men nu är det slut med julfirandet. Nu drar vi till stranden!


KLICKA FÖR ATT SE STÖRRE!
ReggaetonIMG_1762IMG_1757IMG_1756IMG_1750IMG_1737IMG_1724IMG_1712IMG_1707IMG_1705IMG_1696IMG_1692IMG_1688IMG_1676IMG_1645IMG_1639IMG_1614IMG_1606

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

God jul!! Vilka grymma foton, och hunden är fortfarande så söt att jag håller på att dö. Men vad är det för ras? När flyttar hon hem till er? Kram c

onsdag, 27 december, 2006  
Anonymous Anonym said...

Ja visst är hon söt! Det är "india" = blandras. Hon är varken lik sin mamma eller sina syskon, de ser mer ut som vanliga gatuhundar. Hon måste ha en annan pappa (valpar i en kull kan ju ha olika fäder!) eller brås på nån avlägsen släktning. Hon flyttade hem till oss för två veckor sen och har varit med oss på semester i en vecka nu. Lilla Laysa är kändis i Padre Ramos (en avlägsen fiskeby i norra Nicaragua) både för att hon är söt och för att hon har samma namn som en transvestit i en colombiansk tv-serie som är poppis här. Hon är tuff och är med på det mesta. Hon var bara lite skeptisk till att bada i havet först. Nu är vi hos vänner i Managua som har en fyra-månaders rottweiler, dvs betydligt större än henne, men hon är inte mindre stöddig för det.

söndag, 31 december, 2006  
Anonymous Anonym said...

Gott Nytt År förresten! Vad kul att fira med Brita! Hälsa!!

söndag, 31 december, 2006  
Anonymous Anonym said...

yo man vi måste snacka lite, kommer ev att dra till Kenya i höst ett tag så vi kan msn snart kanske :) skaffa myspace man!!!!

onsdag, 03 januari, 2007  

Skicka en kommentar |

« Home

Powered by Blogger Weblog Trackback by HaloScan.com